Docentvertegenwoordiging ontwikkeling examenopgaven
Docenten zijn onmisbaar bij de totstandkoming van centrale examens. Aan alle centrale examens werken daarom docenten mee. Bij de ontwikkeling van een centraal examen zijn ongeveer tien examenmakers direct betrokken. Acht van de tien examenmakers zijn docenten die lesgeven aan een examenklas. Zij kunnen goed inschatten of een opgave geschikt is voor eindexamenleerlingen. Zo zorgen we ervoor dat de examenopgaven goed aansluiten bij de huidige onderwijspraktijk.
Constructiegroepen Cito
Docenten in de constructiegroepen van Cito maken de opgaven onder leiding van een medewerker van Cito, de toetsdeskundige.
Vaststellingscommissies en syllabuscommissies CvTE
Docenten in de vaststellingscommissies van het College voor Toetsen en Examens (CvTE) keuren de opgaven goed en stellen ze vast. Vaststellingscommissies bestaan uit een voorzitter en twee tot vier docentleden die ruime ervaring hebben als vak- en examenklasdocent. Voorzitters zijn vakdeskundigen uit het direct daarop aansluitende vervolgonderwijs (mbo/hbo/wo). Vacatures voor docentleden worden uitgezet via de sectorraden, vakbonden, vakverenigingen en platformen. Op Commissies CvTE 2024/2025 krijg je een beeld van het aantal leden per vaststellings- en syllabuscommissie en via welke weg deze leden zijn geworven.
Ook denken docenten mee in syllabuscommissies bij veranderingen van de exameninhoud en kunnen zij hun mening geven over de beschrijving in de syllabi via veldraadplegingen.
Specifieke projecten
Om de betrokkenheid en expertise van docenten bij de centrale examens te vergroten, organiseert het CvTE verschillende activiteiten zoals:
- Pre(+)- en testcorrectie
- Discussiefora
- Aan de slag met examencorrectie
- Andere bijeenkomsten en activiteiten
Pre(+)correctie en testcorrectie
Pre(+)- en testcorrectie zijn activiteiten die de docentbetrokkenheid bij de examens vergroten. Docenten geven in deze bijeenkomsten feedback op het examen en met name het correctievoorschrift. Doel van deze instrumenten is vooral het correctievoorschrift waar nodig aan te scherpen om zo de eerste en tweede corrector beter te ondersteunen bij het nakijken van het leerlingwerk. In de septembermededeling staat voor welke vakken er pre-, pre+ en testcorrecties plaatsvinden. De werving en de informatievoorziening voor deze activiteiten verloopt zowel via de vakvereniging van het betreffende vak als via mailings van Examenblad.
Precorrectie
Precorrectie werkt als volgt: via een open aanmelding krijgen 24 vakdocenten de gelegenheid om het centraal examen te maken. De bijeenkomsten hiervoor vinden plaats in januari of februari voorafgaand aan de examenperiode. De werving vindt plaats vanuit zowel de betreffende vakvereniging als het CvTE. Op basis van hun vakinhoudelijke expertise geven de docenten advies over verbeteringen van het correctievoorschrift. De vaststellingscommissie van het CvTE en de toetsdeskundige van Cito bespreken dit advies en passen het voorlopige correctievoorschrift waar nodig aan.
Pre+ correctie
Bij deze variant van de precorrectie is het mogelijk om naast het correctievoorschrift ook opgaven te bediscussiëren en eventueel aan te passen. Dat laatste kan alleen bij een storende fout, waardoor de opgave anders niet op de bedoelde wijze door de leerlingen gemaakt kan worden. Bijeenkomsten pre+ correctie worden gepland in oktober en november van het examenjaar.
Testcorrectie
Testcorrectie werkt als volgt: via een open aanmelding nemen 20 docenten deel aan de testcorrectie. De werving verloopt via de vakvereniging van het betreffende vak en het CvTE. De docenten corrigeren na de afname van het centrale examen het werk van hun leerlingen aan de hand van het voorlopige correctievoorschrift. Tijdens de bijeenkomst op de dag na de afname bespreken de docenten met elkaar het voorlopige correctievoorschrift aan de hand van de antwoorden van hun leerlingen. Met elkaar geven ze vervolgens advies over het verbeteren van het voorlopige correctievoorschrift. De vaststellingscommissie van het CvTE en de toetsdeskundige van Cito bespreken dit advies en passen het voorlopige correctievoorschrift aan waar dit nodig is. Om deze activiteit te kunnen doen, wordt het correctievoorschrift later op Examenblad.nl gepubliceerd en niet zoals normaal op de dag van de afname van het examen.
Discussieforum voor de digitale examens vmbo
Met de besloten beveiligde fora (bbf’s) biedt het CvTE docenten de gelegenheid om tijdens de afnameperiode met collega’s van gedachten te wisselen over opgaven die nog onder de geheimhouding vallen. Het gaat hierbij vooral om de flexibele en digitale examens van vmbo bb en kb. Deze examens worden tijdens de lange afname periode niet openbaar gemaakt. Dit is anders dan bij de centrale examens vmbo gl/tl, havo en vwo.
Op het forum kunnen docenten met elkaar in gesprek over examenopgaven, het correctievoorschrift en de antwoorden van leerlingen. De opgave waarover de discussie gaat, wordt dan op het forum getoond. Het discussieforum helpt docenten bij twijfels en vragen bij het nakijken zoals bijvoorbeeld de vraag wanneer een leerlingantwoord 1 of 2 punten waard is. Voor het gebruik van het bbf moet de examensecretaris de docent aanmelden. Informatie hierover staat in de vakspecifieke informatie van een vak en in de septembermededeling. Ook ontvangen scholen hierover elk jaar informatie via een mailing vanuit Examenblad.nl.
N.B Een besloten en beveiligd forum maakt de Examenlijn van het CvTE niet overbodig. Fouten of onvolkomenheden moeten altijd gemeld worden via de Examenlijn.
Examencorrectietraining
Deze training is een bijeenkomst voor (beginnende) examenklasdocenten. Deze wordt georganiseerd in samenwerking met Cito. Aan de hand van concrete voorbeelden van opgaven en mogelijk bijbehorend leerlingenwerk kijken docenten met vakcollega’s naar de praktische uitvoering van de correctie. Aan bod komen bijvoorbeeld het overleg tussen eerste en tweede corrector en de ruimte en begrenzingen die het correctievoorschrift biedt. Ook wordt besproken hoe de examencyclus verloopt en hoe je vragen bij de Examenlijn meldt. Afwisselend komen er jaarlijks vmbo- of havo/vwo-vakken aan bod.
Regiobijeenkomsten met docenten
Het CvTE en Cito vinden het belangrijk om te weten wat er in het veld speelt. Daarom organiseren zij geregeld (informatie)bijeenkomsten voor docenten. Doel van dit soort bijeenkomsten is om informatie en ideeën uit te wisselen en zo een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van de centrale examens. De informatieverstrekking over deze bijeenkomsten verloopt via mailings van Examenblad.nl.
Informatie ontvangen via Examenblad.nl
Wil je als docent op de hoogte gehouden worden van vakspecifieke meldingen? Vraag de examensecretaris om je aan te melden voor Mijn Examenblad op Examenblad.nl. Je ontvangt dan rechtstreeks mailings met informatie over aanvullingen voor jouw vak en nieuws over diverse activiteiten rondom docentbetrokkenheid.
Meer informatie
- Voor (nieuwe) docenten met een examenklas is er de overzichtspagina Examenklas.
- Voor (nieuwe) examensecretarissen is er de overzichtspagina Examensecretaris.
- Heb je opmerkingen of vragen over het centraal examen, neem dan contact op met het Examenloket.