De afgelopen twee jaar zijn in opdracht van het College voor Toetsen en Examens (CvTE) twee onderzoeken uitgevoerd naar de validiteit van het toetsproces. ResearchNed heeft hiervoor vier centrale examens vo onder de loep genomen. De onderzoeksvraag was of de procedures die het CvTE en Cito hanteren bij de borging van de inhoudsvaliditeit van de onderzochte examens voldoen aan (inter)nationale kwaliteitsstandaarden?
Voor alle onderzochte examens geldt dat deze grotendeels aan het gebruikte onderzoekskader voldoen zoals ontwikkeld door ResearchNed en Cinop. Op een aantal punten is dit deels of niet het geval.
Zo wordt in de opdrachtverlening door CvTE aan Cito de nadruk gelegd op de inhoud en vorm van de centrale examens. Het zou goed zijn om hieraan ook een passage over de wenselijke psychometrische eigenschappen toe te voegen. Het CvTE erkent dat psychometrische eigenschappen waardevolle input leveren aan de analyse van afname en verbetering van de toetsconstructie. Er wordt onderzocht hoe dit in de opdrachtverlening verwerkt kan worden.
Een andere aanbeveling is om de belangrijkste toegestane hulpmiddelen op een beknopte wijze in de instructie voor de kandidaat in ieder examen op te nemen om discussie hierover tijdens het examen te voorkomen. Het CvTE en Cito vragen zich af of deze aanbeveling bijdraagt aan een betere afname. We denken dat vooral een goede communicatie vooraf over de toegestane hulpmiddelen belangrijk is. Via de leerlingensite Mijneindexamen.nl en de lessen op school worden examenkandidaten hierover op de hoogte gesteld. Bij de afname zelf horen de examenopgaven zelf centraal te staan en zou hierover geen onzekerheid meer mogen bestaan. We bekijken daarom of de communicatie hierover helder en goed beschikbaar is voor kandidaten.
Bij deze willen wij ResearchNed bedanken voor de onderzoeken.
Onderzoek validiteit toetsproces twee examens 2023
Onderzoek validiteit toetsproces twee examens 2022